Selasa, 8 Julai 2008

Politic : Bila YB Mula Beremosional - When MP Start Emotional

video

Don't know why, suddenly feel like to upload this story. Good or bad? So, what i'm tryin` to say in here is, i'm so ashamed as a malay. Why? Why malay has to fight against malay? Even though on the front page of newspaper lately all stories about what is happening today in Malaysia Politic Environment.

Pin point between each other and the worst thing is defamation. Then, how Malay want to go further? This should not be happen. Politiking only on politic stage. But united must be first. Apart in malay race is so serious. Started with two politic parties now became three. Advantage belongs to whom?

Untill when we'll developed? No aint of us one heart to fight for right to ensure that Malay in the top. Others tried to take advantage in empower struggled now hots. Politicking not supposed to be a border in malay community united. Malay should woke up to defense Malay rights, law and prestigious of Malay. Not me"LAYU".

We're far away in academic, economic and now we also far away in solidarity. My Malays, my friends. Come on, let's open wide your eyes, seek around you. Open up your mind widely, look around you. Who we're in the eyes of the world? We're so proud to shout "Melayu Boleh". We're in front in illegal street racer, we're so glamorous to became a 3gp porno stars and we're have a very furious technical in gardening daun ketum. This is not we should be. We must be like Irfan Khairi - Youngest Internet Millionaire, become a properties millionaire. Success in business and economic, financial planner. Now it's time to change. No time to sleep. Wake up, don't let Singapore out from Malaysia happen twice.

**Sorry for the language. I'm not so good en English**

Entah kenapa tetiba je aku rasa macam nak upload je citer ni. Patut ke tak patut? Cuma apa yang nak aku ketengahkan kat sini adalah betapa malunya aku sebagai seorang melayu. Apa tidaknya, mengapa harus ada pertelingkahan sesama melayu hanya disebabkan fahaman politik? Tak perlu lah laungkan perpaduan melayu, sedangkan sekarang ni kat muka depan akhbar-akhbar perdana pertelingkahan antara bekas TPM, bekas PM dan menteri semasa.

Saling tuduh menuduh dan paling menjijikkan ialah saling fitnah memfitnah. Macamana melayu nak maju? Sepatutnya ini tidak harus berlaku. Fahaman politik hanya dipentas politik. Tetapi perpaduan melayu harus diutamakan. Perpecahan melayu sangat ketara. Bermula dari dua fahaman politik sekarang ini dah menjadi tiga. Siapa yang untung?

Sampai bila kita nak maju? Dah la tak bersatu hati demi maruah perjuangan melayu. Sekarang ni pula ada masyarakat lain yang cuba mengambil kesempatan dalam pergelutan kuasa yang semakin panas. Fahaman politik tidak seharusnya dijadikan sempadan perpaduan masyarakat melayu. Sepatutnya melayu harus bangun dalam mempertahankan maruah dan undang-undang ketuanan melayu. Bukan me"LAYU".

Kita dah ketinggalan dalam akademik, kita dah ketinggalan dalam ekonomi dan sekarang kita juga semakin ketinggalan dalam perpaduan. Wahai bangsaku. Ayuh! bukalah mata mu luas-luas, lihat lah sekeling kamu, buka lah minda mu luas-luas tengok lah sekitar mu. Siapa kita di mata dunia? Kita bangga dengan slogan "Melayu boleh". Kita cukup terkenal dengan "Melayu boleh". Kita maju dalam menjadi pelumba haram jalanan, kita terkenal dalam keluaran 3gp lucah dan kita maju dalam penciptaan teknik terkini menanam daun ketum. Hanya beberapa orang saja yang menjadi terkenal dan menjadi jutawan Internet, menjadi jutawan Hartanah dan menjadi terkenal dalam bisness. Wahai melayu, berubahlah. Ambillah iktibar sebagaimana Singapore keluar dari Malaya (Tanah Melayu).



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...