Sabtu, 17 Mei 2008

CEVA Dinner On The Way. Welcome to PJ Hilton Hotel

Dalam kekalutan malam ni, banyak juga keja yang setel. Tapi tu lah. Ada beberapa perkara yang tak sepatutnya berlaku tapi berlaku. Agak keberatan untuk aku melangkah masuk ke tempat kerja. Memandangkan malam ni shift aku, terpaksa le.

Opis pun belum sampai dah kena query dengan senior exec. Sebab semalam ada kehilangan barang dari dalam opis. Argh! Memang tension kalau menda-menda macam ni berlaku. Pada aku, memang satu perbuatan yang sangat bodoh. Sedahlah menyusahkan diri sendiri, menyusahkan orang lain juga. Kat tempat mencari rezeki pulak tu. Akai ada ka?

Esok lusa dah nak dinner. Ramai staf CEVA yang sahkan untuk hadir. Aku pulak, alahai kena keja. Own shift. Mau tak mau, kena gak. Nak kena travel gi KL tu yang masalah sikit. Kalau kat penang, wajib aku gasak gak gi. Cari orang ganti jap. Tapi KL susah le nak gasak. Makan modal & masa. Lagipun, macam tak berapa nak meriah sangat rasa dinner kali ni. Bukan pasal apa, kalau sebelum ni dinner hanya untuk EGL saja. Staf tak de le ramai sangat. Tapi kali ni CEVA Freight Holdings. Dengar citernye sampai 800 orang. Mak aiii!! Ramai tuh. Macam-macam perkara boleh berlaku. Ahaaaa! Percaya atau tak, sempat lagi aku menulis kat tempat keje. Bukan pa, sementara menantikan truck masuk, daripada masa terluang saja, baik aku menulis. Kebetulan pula ide tengah banyak.

So, banyak perkara yang nak aku luahkan. Semalam, surat kenaikan gaji dah dapat. Increament tu walaupun tak banyak. Tapi alhamdulillah. Itulah rezeki namanya. Ada langsung yang tak ada kenaikan. Untuk cemburu, aku rasa tak perlu. Pada aku, sikit atau banyak pun kenaikan, yang penting ialah ikhlas dalam melaksanakan tanggung jawab dan amanah. Biar orang nak kata aku ni pengampu, kaki bodek atau apa pun. Pada aku setiap apa yang aku lakukan adalah untuk mendapat keberkatan dalam kerja dan rezeki. Memang aku tak boleh duduk diam. Pasti ada saja yang akan aku lakukan. Terutama pada waktu malam. Kenapa? Salah satunya ialah untuk menghilangkan rasa mengantuk. Kedua pula, aku kena pastikan semua kerja beres. Dan yang ketiga, jangan sampai tertangkap dek kerana tidur pada waktu kerja. Kalau kena tangkap, jawapannya Cuma satu “out you go”.

Dua minggu lepas, 2 orang staf kena buang kerja, sebabnya tidur pada waktu kerja. Baru pertama kali berbuat demikian. Nasib tak baik, kebetulan malam tu leader yang bertugas agak “kerek”. Terus “page” kat bos bagitau sekian-sekian staf tidur. Esoknya, kedua-dua staf tersebut dibuang kerja. Memang straight. Tapi tu lah. Selama ni pun aku tak berniat nak buat perkara demikian. Sebabnya aku memikirkan yang mereka-mereka ini sebangsa dengan aku. Kalau aku jenis yang mementingkan diri sendiri, dah lama mereka-mereka ini kena buang kerja. Tapi, tu lah. Terlampau diberi muka, sampai naik lemak mereka-mereka ini. Jadi, malam ni aku beri kebebasan. Aku malas nak pertikaikan apa-apa. Dan aku malas nak pressure diaorang ni. Apa yang diorang nak buat. Buatlah. Aku lepas tangan.

Beberapa hari ni, production agak slow. Mungkin akan idle untuk beberapa hari. Memandangkan wesak pula jatuh isnin ni. So, shipment planning pun agak kurang berbanding beberapa minggu lepas. Kemungkinan jugak, ramai yang tidak dibenarkan datang kerja untuk hujung minggu ni. Hanya yang bertugas saja. Kalau betul, erm! Lega sikit. Aku pun tak perlu nak kalut nak buat plan dan arrangement. Aku pun tak perlu nak sakit kepala nak handle staf yang ramai serta bermasalah. Dengan staf yang ada pun sudah memadai. Cuma aku risau, memandangkan dengan situasi sekarang, kedudukan sangat-sangat tidak stabil. Pelbagai perkara boleh berlaku. Harap-harap semuanya berjalan dengan lancar dan paling elok, tanpa sebarang masalah yang besar.

Bulan ni, kewangan aku agak merosot. Sesuatu yang tak aku jangka. Pada mulanya, pengiraan aku hanya tertumpu pada guaman bank. Tapi entah macamana aku terpaksa bayar kat pemaju sekali. Alahai, melayang seribu lebih. Bila jadi macam tu, bajet aku lari terus. Tak kisah la. Yang penting sekarang ni aku tak perlu lagi terikat dengan pemaju. Rumah tu pun dah berpindah milik kepada aku bukan lagi pemaju. Biarlah terpaksa susah. Mudah di kemudian hari. Huhu. Kenapa malam ni aku ada ide banyak untuk menulis ni? Agaknya disebabkan cuaca kat luar tak panas sangat kot. Lagipun badan aku dah tak panas macam dulu. Sebab dah banyak minum air RO. Hehehe. Air free ja. Aku ambil kat opis. Tu ha, kompeni dah sediakan filter dan tong air sekali.

Nak layan TV, tapi line pulak tak berapa nak clear. Maklum ja lah. Anytime ja bos aku bleh wat lawak tetengah malam ni. Lagipun, on handphone adalah dilarang sama sekali di dalam premis WD. Kena tangkap juga, “out you go”. Apa nak wat? Apa pun tak leh nak wat. Dari tadi aku dok buat inventory matching. So far, aku tak perlu risau. 100% accuracy. Untuk warehouse, aku blom check lagi. Jap lagi la. Baru nak download data. Siap, kena buat pivot table. Then baru bleh buat vlookup. Report yang warehouse hantor tadi pun, tak complete. Sebab ada barang yang in-transit. Banyak gak. Untuk malam, aku lebih fokus kepada shipment. Buat arrangement dan place truck/air booking. Kalau ada production issue, especially untuk product yang ada on hold atau issue, tu yang buat aku jadi kelam kabut. Apa tidaknya, banyak kerja yang nak kena buat. Flow dia banyak sangat yang nak kena ikut. Skip satu flow pun cukup la. Esok wajib kena shipping feedback sebab tak ikut flow. Alahai!!!!

Kalau dulu guna SAP, tak de la kalut mcm ni. Sejak WD ni guna pakai Oracle / MLS. Aku pun sampai blur. Nak check satu barang pun terpaksa menunggu waktu yang agak lama, betul-betul buang masa aku. Then WD pula, nak semua yang ada kat premis WD ni ikut standard diorang. Alahai. Macam-macam yang diorang nak. Itu la, ini la. Pelik dan memeningkan. Tapi, itulah yang semua kena ikut.

Awal pagi ni, mata pula dah makin kuyu. Ngantuk gila beb! Apa lagi, cari port baik punya nak landing. Tapi, keje pulak melambak. Lepas satu, satu menda nak kena setel. Lepas solat isya’ tadi, sempat aku bermusahabah diri. Tarik nafas dalam-dalam, periksa kelemahan diri. Ternyata masih banyak lagi kekurangan yang ada kat diri aku ini. Mungkin bukan standard aku untuk bekerja sebagai jawatan sekarang ni. Mungkin hanya layak sebagai kuli atau balachi agaknya. Semua perancangan aku “failed”.

Bising dan tak syahdu langsung senario kat sini. Macam² bunyi ada. Dengan mesin, dengan forlift, dengan conveyor, orang lagi. Alahai. Camana nak konsentret menulis. Mula merepek dan merapu. Agaknya kalau dah terlalu mengantuk, wajib semua blur. Langsung tak nampak jalan atau prosa cerita yang nak disampaikan. Mula melalut yang bukan-bukan. Macam ada yang tak kena dengan shift aku ni. Serba tak lancar. Ntah lah. Silap aku atau silap aku, mungkin silap aku. Ah! Lantak lah. Janji aku buat kerja tanpa masalah. Yang pengting kalau boleh, elak dari buat salah. Tapi, aku selalu yang dipersalahkan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...